måndag 28 februari 2011

Beställningskort 1

Hej!

Tiden går så fort, jag hinner knappt med. Här i Stockholmsområdet är det sportlov. Det har varit en period med ganska mycket småförkylningar och sjuka barn, så träning och annat socialt umgänge har fått ligga nere och bara fokuserat på att klara av jobbet och bli frisk. I går var första dagen som jag vaknade utan ont i halsen på tre veckor. Det var superskönt. I morse var det första joggen på nära en och en halv vecka och det gick förvånandesvärt bra.

Jag fick en beställning av en urtrevlig kvinna för ett tag sedan. Hon ville att jag skulle göra 4 stycken bebiskort i neutrala färger. Det är så roligt att göra beställningskort för det är verkligen en utmaning att plocka ut rätt papper, dekorationer och stämplar. Jag är väldigt nöjd med resultatet, om jag får säga det själv. Idag tänkte jag visa de två första korten och i nästa inlägg, förhoppningsvis imorgon, visar jag ytterligare två.

Jag har verkligen lekt med tekniker och använt en massa material som legat ett tag och bara väntat på att få användas. Alla kanter på korten är färgade med svart stämpelfärg från Versa Color eller med Distress Ink "Walnut Stain" från Tim Holtz.
På kortet till vänster har jag värmeembossat med vitt embossingpulver, de små fötterna. Nu fick jag användning av min lilla fotstämpel, som legat i lådan. De vita glittriga swirlarna är från början gråa chipboard från Maya Road. Jag har färglagt dem med Making Memories Spotlight akrylfärg för att sedan sätta grymt mycket Stickles Star Dust och tillslut lite pearlmaker.
Stämpelmotivet från Sarah Kay har jag färglagt med mina älskade Promarkerpennor. Det är ett ganska svårt motiv att färglägga då det är litet med många detaljer men jag lyckades ganska bra. När jag skulle stämpla motivet stansade jag ut en cirkel och använde "negativet" som en "mask", jag ville nämligen inte ha med hela stämpelmotivet. Jag kanske ska lägga ut en tutorial på det, hmmmm....

Material på vänster kort:

  • Mönstrade papper från Sassafraslass "Indie Girl"
  • Vitt cardstock ( enfärgat papper) från Bazzil
  • Vitt satinband från Panduro. Prickigt genomskinligt band köpt på Scrapparazzi.
  • Spets är utsansad med Martha Stewart Craft Doily Lace.
  • Vit blomma från Prima med lite Stickles Stra Dust på.
  • Rub- Ons från American Craft på en oval "Die" från Sizzix.(utstansad på min CB)
  • Stämpelmotiovet är stämplat på utstansad cirkel och scalloped cirkel från Spellbinders på min CuttleBug.
  • Halvpärlor från Atroz.
Höger Kort: Stämpelmotivet är en Hängel som jag har färglagt med Promarkers. Det var kul att använda olika gula nyanser, då jag knappt har använt mina gula pennor. Stämpelmotivet har jag stämplat två gånger. En gång på själva kortet och en gång på ett papper och sedan klippt ut det och satt fast Hängeln med 3d kuddar. Bladen som används som dekorationer är utstansade med en "die" från BossCut på papper från samma serie som på kortet. Jag har målat med genomskinlig Crackle Paint för att få en lite roligare detalj.

Material på höger kort:
  • Mönstrade papper från Cosmo cricket och deras serie "Togetherness"
  • Enfärgade papper (Kraft och Vitt) från Bazzil.
  • Blommor från Prima och Imanginsce med stickles Star Dust på.
  • Knppar från SEI.
  • Röd nål från Making Memories (tror jag)
  • Band köpt på Scrapparazzi.
  • Tags utstansade med en "die" från Sizzix (Tiny Tags)
  • Minialfabetsstickers från Artemio.
  • Spets utstansad med Fiskars kantstans.
Det var allt för idag. Nu är det dags för nybakade jordnötskakor och kaffe.

2 kommentarer:

La Vikinga sa...

Hej och vilka fina kort du har gjort! Det är nytt allt det där med "neutrala färger" som du har gjort flera alster i nu; både födelsdagsmärkena till eleverna och dessa kort nu.
Jättebra idé, egentligen, att inte ha allt i ljusblått och babyrosa...

Ha en bra vecka!

Charlotta / La Vikinga

Anonym sa...

Så fina kort du gjort!! Gillar pappret ;)

/Lisa